sunnuntai 14. maaliskuuta 2010

Mobiilia markkinointia

Karjaluodon, Lehdon, Leppäniemen ja Mustosen mobiilia markkinointia käsittelevä artikkeli on vuodelta 2007. Artikkelissa todetaan, että mobiilia markkinointia koskevaa tutkimusta oli artikkelissa esitellyn tutkimuksen tekoaikana vielä vähän. Mobiili markkinointi ei digibarometri 2010 mukaan ole vieläkään noussut merkittäväksi osaksi yritysten markkinointia, mutta se kasvaa tasaisesti. Mobiili markkinointi hakee koko ajan uusia muotoja. Siitä on esimerkkinä vaikkapa Vuokatin alueen Eniro 0 100 100 palvelu, joka tarjoaa tietoa alueen palveluista alueen yrityksiin majoittuneille asiakkaille ja yritysten asiakkailleen mobiilisti välittämä tieto ohjelmista ja vaikkapa pöytävarauksista.

Artikkelissa tuodaan hyvin esiin nopean palautteen ja vuorovaikutteisuuden mahdollisuus. Käytännön esimerkkinä tästä on Herrankukkaron toiminta. Toimitusjohtaja Petri Hollmenin ( nykyisin yrittäjä ja Lyyti Oy:n toimitusjohtaja) mukaan perheille tarkoitetun tuotteen palautepyyntö lähetettiin asiakkaille välittömästi asiakkaiden lähdettyä kotimatkalle Herrankukkarosta. Ensimmäiset palautteet tulivat nopeasti ja niissä oltiin muuten tyytyväisiä, mutta tuloinfossa oli unohdettu lapset. Asia korjattiin välittömästi ennen seuraavan ryhmän saapumista samana päivänä.

Artikkelin ansiona on mobiilin markkinoinnin soveltuvien käyttötapojen hyvä kuvaus. Mobiili markkinointi on parhaimmillaan suoraan toimintaa tähtäävässä markkinoinnissa. Artikkelin esimerkit SK-Ravintoloiden toimintatavoista kuvaavat hyvin tällaisia käyttötapoja. Mobiili markkinointi on tavallisesti osa kampanjaa, jossa hyödynnetään muita medioita. Harvoilla yrityksillä on niin kehittyneitä järjestelmiä, että ne kykenevät SK-Ravintoloiden tapaan toteuttamaan pelkästään mobiileja markkinointikampanjoita. Mobiilimarkkinointi on sosiaalisen median käytön tapaan Digibarometri 2010 mukaan toistaiseksi edelläkävijäyritysten toimintaa.
Mobiilin median käyttö pull- ja push- kampanjoissa on artikkelissa kuvattu hyvin. Artikkeli antaa eväitä mobiilimarkkinoinnin suunnitteluun, toteutukseen ja tulosten mittaamisen.

2 kommenttia:

  1. Vaatiko mobiili-markkinointi enää erillisiä järjestelmiä? Esim. suuri osa sosiaalisen median käytöstä tapahtuu kännykällä,

    VastaaPoista
  2. On ilo lukea noita käytännön esimerkkejä läksyihin liittyvien blogikirjoituksiesi lomassa. Kiitos Ben!

    VastaaPoista