tiistai 12. lokakuuta 2010

eTourismin muistelua

Työkaluja antaneet esitykset

Seminaarista alkaa kohta olla kulunut kolme viikkoa, joten voisi ajatella, että se mikä on jäänyt mieleen kuvaa hyvin omia kokemuksia ja tunnelmia seminaarista. Ennekuin palasin seminaarin materiaaleihin, jäi päällimmäiseksi Terry Kanen perusteellinen esitys. Se pohjautui kunnolliseen analyysiin käsiteltävästä aiheesta, tarkasteli kehitystä historian valossa, tiivisti olennaisen selkeään yhteenvetoon ja loi silmäyksen tulevaisuuteen. Minun insinöörimäiselle mielelleni esitys oli mieleenpainuva ja sain siitä itselleni välineitä hahmottaa sähköisen liiketoiminnan ilmiöitä matkailussa. Tämän esityksen materiaaliin palaan varmasti vielä.

Toinen esitys, joka jäi positiivisesti mieleen, oli Sirkku Laineen kiinnostava esitys Augmented Reality’stä. Kun Sirkku vielä lupasi, että ensimmäisiä toteutuksia on mahdollista nähdä Suomessa jo tulevana vuonna, se antoi esitykselle ja asialle uskottavuutta.

Vähän konkretiaa

Odotin aiheiden perusteella enemmän konkreettista kättä pidempää muilta esityksiltä. Musiikin merkitys kaupanteossa on aiheena jo vanha. Nyt saatiin hieman tieteellistä todistusta aiheen tueksi. Mobiiliratkaisut eivät tuoneet mitään erityisiä uusia näkymiä, mutta esitys oli hyvä heräte. Se mielikuva vahvistui, että Nokialla on tekemistä mobiilibusiness- kelpoisuutensa parantamisessa. Loput esitykset, joita seurasin, eivät jättäneet minuun mitään jälkiä.

Pepe Nummen fasilitoiman työskentelyn päätteeksi jouduimme toteamaan, että ryhmämme esittämiin kysymyksiin ei tullut vastauksia. Muuten idea työskentelymallista oli hyvä.

Teema vai ei?

Seminaarin lopussa eräs esiintyjä totesi, että tämä oli kolmas kerta, jolloin tällainen seminaari on järjestetty. Hän totesi myös, että mikään ei elinkeinon sähköisessä liiketoiminnassa ole muuttunut. Ehkä muistikuvani on hieman yksinkertaistanut sanomaa. Kuitenkin tuli mieleen tällaisten seminaarien rooli. Nyt oli esillä tarjotin erilaisia sähköistä liiketoimintaa käsitteleviä aiheita ilman rajaavaa teemaa. Kukin poimikoon itselleen kiinnostavia aiheita. Tämä on varmasti ihan toimiva tapa. Jos halutaan vaikuttaa elinkeinoon laajemmin, voisiko ajatella, että seminaari olisi rakennettu selkeämmin jonkin sähköisen liiketoiminnan ajankohtaisen teeman ympärille. Ehkä sähköinen maailma kehittyy niin nopeasti, että selkeän hyödyllisen teeman löytäminen on hankalaa.

Lopuksi on paikallaan antaa kiitokset seminaarin järjestäjille. Tätä pitää saada lisää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti